zondag in Kollam (geschreven op 18/3)

7 maart 2010 - Kollam, India

Voordat we naar de kerk gingen was er geen tijd om te ontbijten, nou ja een paar boterhammen en een kop chai kon natuurlijk wel. We gingen met de autorickshaw naar de protestantse kerk. kerk1 De dienst was in het Malayalam en duurde twee uur. Mannen en vrouwen zaten gescheiden en voorin zaten alle kinderen van arme mensen. Deze kinderen gaan naar de school die naast de kerk staat en krijgen daar onderwijs en onderdak. Ze gaan alleen in de vakanties naar huis en de kosten voor dit alles worden opgebracht door de kerkgemeenschap. kerk4Na de dienst was er voor de kinderen nog godsdienst onderwijs / zondagschool dat wordt verzorgd door gemeenteleden. Toen we buiten waren moest ik met iedereen handen schudden. Ik werd voorgesteld aan veel (verre) familieleden en iedereen was blij met mijn aanwezigheid.

Omdat we bijna omvielen gingen we ontbijten bij het Indian Coffeehouse. Een absolute aanrader voor iedereen die in Kollam komt. Het eten en drinken (koffie!) is erg goed en de plek zelf is net een museum. indian coffeehouseEr zijn gescheiden afdelingen voor mannen en vrouwen en het personeel loopt in uniform.

Weer thuis gingen Jeena en Rosama aan de slag voor de lunch: verse krabkrab1krab2De curry was heerlijk!!!

's Avonds gaan we de vis etenvis. Fantastisch wat er allemaal uit dit kleine keukentje van Rosama komt.keuken

1. Kees en Jannie:
    18 maart 2010
    Goede laatste dagen in India, het land waar ik door jouw heel anders tegen aan kijk. Goed afscheid van alle vriendelijke mensen om je heen! En natuurlijk : een heel goede reis naar Nederland.
    Veel liefs, ook van Kees
  2. www.indianneke.nl:
    18 maart 2010
    Hoi Janneke.
    Van harte gelukgewenst dat je weer naar huis en ja fam mag . Ook veel sterkte gewenst bij het afscheid nemen van de vele lieve mensen die je daar hebt leren kennen en we wensen je een hele goede reis terug en een pracht thuiskomst ook bedankt voor de beschrijving van alles wat je daar mocht beleven.
    Een warme groet van Gré & Cris uut N,barg.
  3. Céline & Inez (translate):
    19 maart 2010
    Before going to church there was no time for breakfast, that is to say, except for a few sandwiches and a cup of chai. We took the autorickshaw to the protestant church. The service was at the Malayalam and lasted two hours. Men and women were separated and all the children of poor people were seated in front. These children attend the neighbouring school where they get education and housing. They go home only during the holidays and the costs are taken care of by the church community. After the serice there are is religious education/sundayschool, which is given by church community members. When we were outside, I had to shake hands with everybody. I was introduced to many (distant) relatives and everybody was happy with my being there.

Because we almost fainted, we had breakfast at the Indian Coffeehouse. Absolutely a recommendation for everybody visiting Kollam. The food and drinks (coffee!) are great and the place itself looks like a museum.
    The men and women are separated and the service personnel are all in uniform.

Back home Jeena and Rosama went to make lunch: fresh crabfish.
    The curry was delicious!!!

In the evening we ate fish. It is fantastic, all that is coming from Rosama's little kitchen.