aan het meer

6 maart 2010 - Kollam, India

's ochtends in de trein maakte deze chips-wallah even een praatje met ons.chips-wallahDe venters zijn te herkennen aan hun geblokte bloesje en dragen een soort RVS blad vol met chips en nootjes enz. Rond een uur of 8 zijn we in Kollam en kunnen we uitstappen.uitstappenBij het station staan ontzettend veel taxi- en autorikshaw-chauffeurs te vissen naar een ritje. Veel taxi's zijn old ambassadors old ambassadors

We namen de autorikshaw naar Rosama's huis en puften even uit. Niet lang nadat we thuis waren kwamen van alle kanten de buren ons begroeten.

's middags zijn we naar het huis van de jongste zus van Jeena's oma geweest. Dat ligt aan het meer. Een heerlijk plekje waar altijd een lekker zeebriesje waait. (Dat was wel lekker want zodra we wakker waren was mijn huid plakkerig vanwege de enorm hoge luchtvochtigheid; typisch Kerala volgens Jeena)
kokosnootWe dronken daar coconutwater van kokosnoten uit eigen tuin. kokospalmEcht een paradijselijk plekje. De mevrouw is een fanatiek tuinierster en ze had aan alle palmbomen orchideeen gehangen. Het was echt een hele mooie tuin.zus van oma

Pootjebaden was vanuit de tuin een beetje lastig omdat het direct stijl en diep was, gelukkig lag er een bootje vlakbij:pootjebaden Het water was heerlijk warm, bijna lichaamstemperatuur. Vlak na zonsondergang zijn we weer naar huisgegaan.zonsondergangOnderweg naar huis heeft Rosama nog krab en vis gekocht voor het eten van morgen. Supervers, gevangen door de vissers van het meer.

1. Céline & Inez (translate):
    19 maart 2010
    In train in the morning this chips-wallah talks to us for a short while. One can recognise street-traders by their checked shirts; they carry a kind of anti-rust steel tray filled with chips and nuts and things like that. By 8 p.m. we arrive in Kollam and we can get out of the train. At the station a whole lot of cabdrivers and rikshawdrivers suggested to give us a ride. Many of the cabs are old ambassadors.

We take a rikshaw to Rosama's home and rested a bit. Not long after we arrived at home the neighbours came to greet us.

In the afternoon we visited the house of the youngest sister of Jeena's grandmother. It is situated at the lake. A lovely place where there is always a nice breeze. (this was nice because as soon as we woke up my skin was sticky due to the humid weather; according to Jeena this is typical for Kerala)

We drank coconutwater from their own garden. Really a heavenly spot. The lady works really hard in the garden and she hung orchis in every palmtree. It was really a very beautiful garden.

Paddling was a bit hard because the water is immediately steep and deep, fortunately there was a boat nearby.

The water was nice and warm, almost body-temperature. Right after sunset we went back home.

During the trip Rosama bought crabfish and fish for tomorrow's dinner. Very fresh, caught by the fishermen of the lake.