Beautysalon en strand

8 maart 2010 - Kollam, India

Na veel heftige discussies heeft Rosama Jeena overgehaald om haar haar te straightenen. Dat is een hele onderneming. Ik dacht, na de uitleg, dat het net zoiets was als een soort omgekeerde permanent. Maar de behandeling is veel ingewikkelder. Ik snapte nooit zo goed waarom vrouwen dat deden; ik vind krullen juist zo mooi. Maar nu heb ik diep respect voor iedereen die zich al deze moeite getroost, vooral in een warm klimaat. beautyparlorDit is de beautyparlour waar we de dag door hebben gebracht.lampBinnen stond deze olielamp te branden. (Toen we er later nog een keer waren was de schaal bloemen gevuld met blauwe irissen.)hennaHier krijg ik mijn mehandi en dit zijn de meiden die voor ons zorgdende meiden Jeena mocht na de behandeling haar haar een paar dagen niet natmaken of vastmaken/opsteken. In dit klimaat is dat een echte opoffering.

's avonds zijn we nog even naar het strand van Kollam geweest. De zon was net onder en het begint al donker te worden.manju en jeenajeena en ikmanju ik taniaDe zee is bij Kollam heel woest en onbetrouwbaar. Veel gevaarlijke stromingen. Maar dat de mensen zo bang zouden zijn had ik niet gedacht. Manju wilde me niet loslaten en heeft mijn hele arm fijngeknepen en dat terwijl we niet eens gingen zwemmen. Ze dacht echt dat de zee ons op een onbewaakt ogenblik zou kunnen grijpen en meenemen.

1. Céline & Inez (translate):
    19 maart 2010
    After many fierce discussions Rosama managed to talk Jeena into straightening her hair. It is quite an undertaking. I thought, after the explanation, that it was like a backwards perm. But the treatment is much more complicated. I have never understood very well why women do this; I find curls so beautiful. But now I have a deep respect for all who take the trouble, especially in this warm climate. This is the beautyparlor where we spent the day. Inside this oillight was burning. (When we came back later the bowl of water was filled with blue irises.)Here I get my mehandi and these are the girls who took care of us. Jeena was not allowed to moisten her hair or to gather it. With this climate that is a real sacrifice.

At night we we went to the Kollam beach. The sun had just set and it started to get dark. manju.

At Kollam the sea is very rough and unreliable with many dangerous currents. But that people would be so afraid, that I hadn't guessed. Manju wouldn't let me go and squeezed my whole arm while we were not even swimming. She really thought the sea could take her. Ze dacht echt dat de zee ons op een onbewaakt when were not watching.