Met de trein (geschreven op 17/3)

5 maart 2010 - Bangalore, India

Dit is de dag dat we (Jeena, Rossamma en ik) vertrekken naar Kollam in Kerala. We nemen de trein van half zes. De kaartjes zijn via internet gekocht en met de creditcard betaald. De autorikshaw die ons naar het station brengt is om half vier besteld dus er kan niets misgaan.

Behalve dan het verkeer in Bangalore!

Ruim anderhalf uur doen we erover om bij het station te komen. Bij elke verkeersopstopping stijgt de spanning of we nog op tijd zullen zijn... Eindelijk zijn we er. Nou ja, het station is nog een dikke 200m lopen en we hebben een boel bagage bij ons. Bij het station gekomen blijkt het vinden van de juiste wagon nog een hele toer. We weten dat ie aan het begin óf aan het eind van de trein zit. Maar treinen in India zijn lang!lange treinOnze trein bestaat uit tenminste 22 wagons die per stuk zeker 20 meter lang zijn.

Uiteindelijk vinden we de wagon waarop onze namen staan. Ze maken gewoon een afdruk van de reserveringen en plakken die aan de buitenkant op de trein. Wel maf om je eigen naam op een trein in het buitenland te zien. :) Zodra we onze tassen en Rosama aan boord hebben gehesen zet de trein zich in beweging. We hebben het gered.

De door ons gereserveerde plaatsen zijn gelukkig vlak bij elkaar. Er is een onder en een bovenverdieping maar die laatste wordt alleen als bed gebruikt. Eigenlijk een soort stapelbedden. jeena en bovenbedHeel knus allemaal en dankzij de airco ook lekker fris. Om de haverklap komt er iemand langs met lekkere versnaperingen. Dit belooft een prima reisje te worden.

Een van de leukste dingen vond ik dat je uit de deuropening mag hangen tijdens het rijden.

jeena rosamajanneke en rosama

1. Céline & Inez (translate):
    19 maart 2010
    Today is the day that we (Jeena, Rossamma and I) leave for Kollam in Kerala. We take the train at 5.30 p.m. The tickets were bought at the internet and paid with our creditcard. The rikshaw whick will bring us to the station was ordered at 3.30 p.m. so nothing can go wrong.

Except for the Bangalore traffic! It takes us more than 1,5 hours to reach the station. Every trafficjam increases the tension if we will arrive in time... Finally we arrive. The station is still some 200 m by foot and we carry a lot of luggage. On arrival finding the right carriage turns out to be a bit of a problem. We know that the carriage is at the beginning or the end of the train. But trains in India are long! Our train has at least 22 carriages, each of at least 20 meters length.

Finally we find the carriages with our names on it. The make a print of the reservations

2. Céline & Inez (translate):
    19 maart 2010
    My excuses for a not yet finished translation. My son (1,5 years old) decided to push a button...

... They make a print of the reservations and stick it to the outside of the train. It is strange to see your own name on a train abroad :) As soon as we've got our luggage and Rosama on board the train starts moving. We made it.

The seats we booked are luckily all close to eachother. There is an upperfloor too, but it is only used for beds. More like bunk beds actually. It is all very cosy and thanks to the airconditioning also nice and cool. Every other minute someone passes with tasty snacks. It has all signs of a good trip.

One of the best things is the fact that one can lean out of the doorway during the running of the train.